7-metre High Floating Hornbill Mascot Riles up Penangites

Penang, in the palm of my hand!!!

Penang, in the palm of my hand!!!

Call it misrepresentation; miss use of power, missing the point but one thing is for sure that Lim Guan Eng is treating Penang as his own front yard where he can do whatever he pleases.

The recent unveiling of DAP’s inflatable hornbill mascot, Ubah, at the coast off the IJM promenade in Sungai Pinang in Penang clearly reflects his all mighty and arrogant attitude.

Being the Penang Chief Minister, how can he allow a political mascot to be placed in the waters of Penang and proclaim that it’s for the sake of tourism.

Call it political immaturity or political insensitivity, or purely political arrogance, Guan Eng should not go about running the state as if it is his own grandfather’s company.

Come on Guan Eng, you cannot at your whims and fancies do what you want with Penang. It does not belong to you. It belongs to the Penang people.

Have some respect for the people from Penang as they make up of various races and of different political allegiance.

There is such a thing as political decorum and as Chief Minister, Guan Eng should serve all irrespective of their allegiance.

While DAP supporters may give the thumbs up for the hornbill mascot, many other Penangites aren’t too thrilled.

It also makes no sense to have a floating hornbill unless it’s a duck. Foreign tourists may laugh at Malaysians for being a bunch of idiots for such ignorance, no thanks to Guan Eng.

Hornbill do not go in the water unlike ducks and swans.

Malaysians and Penangites in particular will also unwittingly be branded Copy Cats for following Hong Kong’s giant inflatable yellow duck designed by Dutch artist Florentijn Hofman.

Perhaps Guan Eng merely wants to drown Sarawak’s burung kenyalang or hornbill out of spite that Pakatan Rakyat did not make it to Putrajaya as the East Malaysians had not given them support in the 13th general election.

The bright-coloured inflatable hornbill mascot weighs about 250kg and measures 7.6m high and 10.9 m wide.

Guan Eng says the RM60,000 mascot was from a sponsor, refusing to divulge the person or company who paid the bill.

Who had sponsored the floating hornbill has been shrouded with secrecy and this runs contrary to the Competency, Accountability and Transparency policy of the Penang government.

Why so secretive about the sponsors of the mascot when he proclaims that the state government did not finance the project.

If Guan Eng so wishes, he should have placed the hornbill Ubah mascot in the compound of Wisma DAP in Jalan Rangoon, Penang.

This is a political mascot and should not be passed off as a tourism product. As Chief Minister, he should know how to differentiate his role as a DAP leader and a state administrator.

Guan Eng, please UBAH your attitude and not do whatever you pleases.

But since he is so fascinated with inflatables, stopthelies suggests that Guan Eng sponsor an inflatable Rainbow or better still an inflatable doll resembling his ex charming personal assistant Ng Phaik Keng @ Rainbow @ Chai Hong.

But please don’t place it in the sea because it may just float away and we don’t want a heart broken Chief Minister.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

184 Responses to 7-metre High Floating Hornbill Mascot Riles up Penangites

  1. JasOne says:

    That’s the mentality of our politician and Minister. Politicised all things and issue to their advantages. To their thinking what others do is wrong and what they do is smart ideas. Remember how he got his wife Bitchy Chew to shaved her hair at Kuan Yin Temple? Yes, a Staunch Christian shaving at Buddhis temple slandering BN of rampant money politic. May God curse her with bald hair forever.

    • . says:

      Some people say the hair shaving was not only on the head. And women don’t keep arm pit hair.

      I better stop saying more coz the Sedition Act is still on. Maybe I’ll say more after Najib has kuklucked it.

    • Hashim says:

      HARI ini diperhatikan semakin ramai Melayu-Muslim menyuarakan rasa kecewa dan ‘frustration’ terhadap kedudukan politik dan ekonomi bangsa berbanding persepsi positif dan optimis di dekad awal selepas merdeka.

      Ramai semakin hilang keyakinan diri melihat kedudukan ekonomi dan politik Melayu-Muslim bukan semakin bertambah baik dan kukuh seperti diharapkan; malah semakin merosot dan membimbangkan. Bangsa Melayu kelihatan seolah-olah kehilangan punca.

      Jangan tersalah fokus kelemahan

      Dalam dekad pertama selepas merdeka, Melayu-Muslim percaya penjajahan punca utama kelemahan dan kegagalan mereka. Justeru, penjajah dipersalahkan dan dijadikan kambing hitam atau ‘scapegoat’.

      Kemerdekaan berjaya menamatkan penjajahan, sekali gus menyingkir halangan terbesar kemajuan. Kuasa pemerintahan di tangan meyakinkan tidak akan ada lagi penghalang bangsa dan umat membangun. Namun hakikatnya, setelah lebih lima abad berkuasa sendiri, hari ini Melayu-Muslim Malaysia masih kecewa dan semakin ramai hampa dan hampir putus harapan.

      Sekali pun majoriti Melayu-Muslim tidak lagi miskin, ekonomi masih bergantungan, menekan hidup dan menjejas kebebasan. Paling membimbangkan, jurang kaya-miskin semakin melebar, bukan sahaja antara kaum, malahan juga dalam kalangan Melayu-Muslim sendiri, berpotensi berpanjangan memecah-belah mereka.

      Paling Melayu-Muslim takuti: andainya tsunami politik PRU13 berulang lagi pada PRU14 dan seterusnya, kali ini menenggelamkan semua, melemas dan langsung menghapuskan ekonomi setelah pupus kuasa politik Melayu! Siapa pula yang akan Melayu-Muslim persalahkan kali ini, setelah lama merdeka dan penjajah tidak boleh dipersalahkan lagi?

      Bahayanya, diperhatikan ramai Melayu hari ini cenderung memarahi dan mempersalahkan warga Cina sebagai punca kelemahan dan kegagalan. Sentimen anti-Cina semakin bersemarak setelah keputusan PRU13 dilabel satu tsunami Cina. Label seperti ini menyebabkan ramai cenderung menjadikan warga Cina kambing hitam mutakhir Melayu.

      Apakah wajar Melayu-Muslim menjadikan warga Cina Malaysia kambing hitam terbaru zaman ini? Persoalan lebih besar yang sebenarnya Melayu-Muslim wajib tanyakan: Apakah mencari dan menyalahkan kambing hitam jalan keluar terbaik mengatasi kelemahan Melayu-Muslim?

      Belajar daripada kejayaan Cina

      Trend pemikiran seperti ini berbahaya dan tidak wajar dibiarkan berleluasa. Hakikat yang wajib Melayu-Muslim terima ialah: mencari kambing hitam menyalahkan orang lain bukan jalan keluar dan jika dituruti cuma akan memburukkan masalah kelemahan Melayu.

      Satu cara mudah mengatasi kelemahan diri ialah mempelajari pengalaman sukses orang lain. Umat Islam pasti teringat hadis Rasulullah SAW menggalakkan menuntut ilmu, sekali pun “sampai ke negeri China”. Pada pandangan saya bangsa Melayu dan umat Islam Malaysia sebenarnya bertuah dan harus bersyukur kerana terdapat ramai warga Malaysia keturunan Cina di negara sendiri. Belajarlah daripada pengalaman mereka, terutama dalam bisnes!

      Perhatikan, ketika warga Cina mula datang beramai-ramai ke Tanah Melayu. Mereka berpindah ke sini bertujuan melepaskan diri dan keluarga daripada cengkaman kemiskinan dan penderitaan hidup di Tanah Besar China yang ketika itu kerap dilanda kebuluran, pergolakan politik dan kesempitan peluang ekonomi. Ertinya, mereka sanggup mengharungi kepayahan berpindah ke tempat tidak dikenali, lari daripada keselesaan hidup bersama bangsa di tanah air sendiri menuju ketidakpastian hidup sebagai minoriti di tanah asing.

      Perpindahan satu tindakan besar dan nekad membabitkan terlebih dahulu kesanggupan berhijrah minda dan pandangan hidup, melepaskan semua pegangan kepada kebiasaan lama.

      Pengajaran pertama buat Melayu-Muslim ialah mereka mesti sanggup berhijrah pandangan hidup dan memperbaharui diri. Sikap dan minda pendatang minoriti sanggup menghadapi segala ketidakpastian wajib Melayu budayakan, atas realiti mereka sebenarnya juga warga minoriti dan pendatang baru. Melayu-Muslim minoriti dalam ekonomi negara dan pendatang baru dalam dunia bisnes, justeru memerlukan kekentalan mental dan pembaharuan jiwa luar biasa.

      Majoriti Cina datang ke Tanah Melayu dalam keadaan sangat miskin, berhutang dan bergadai golok. Ramai yang terpaksa menumpang, menyewa tanah milik Melayu; hidup sederhana dengan serba kekurangan. Ada yang terlampau miskin kesusahan hingga terpaksa menyerah anak perempuan untuk diangkat dan dibesarkan keluarga Melayu.

      Namun, mereka segera menerap budaya survival. Disiplin diri, budaya kerja tanpa mengenal penat-lelah dan berjimat-cermat diutamakan. Mereka gigih menabung, pandai menghimpun harta, menghormati orang lain dan sangat mengutamakan semangat kerjasama, membulatkan persepakatan kaum. Akhirnya mereka berjaya melepaskan diri daripada belenggu kemiskinan. Semua ini wajar segera Melayu contohi dan budayakan.

      Sesungguhnya sangat banyak yang Melayu-Muslim dapat manfaatkan dengan belajar, bekerjasama dan meneladani kejayaan warga Cina. Saya berpendapat cuma sedikit gaya dan pandangan hidup Cina yang tidak perlu Melayu-Muslim tiru dan contohi; iaitu aspek menyentuh akidah dan iman, khasnya yang bertentangan dengan nilai ajaran Islam.

      Jangan beri Melayu ikan

      Perhatikan satu lagi kehebatan warga Cina: Tanpa dasar kerajaan memihak sepenuhnya kepada mereka, mereka tetap berjaya. Cina berjaya sekali pun tiada sokongan rasmi kerajaan atau dasar seumpama DEB khas untuk mereka. Ini bermakna ciri budaya berdikari dan semangat langsung tidak mahu bergantung hidup kepada orang lain suatu kelebihan besar membentuk kejayaan orang Cina.

      Tidakkah ini bermakna sikap terlampau bergantung kepada dasar dan bantuan kerajaan punca sebenar kelemahan, menyebabkan terhakis semangat berdikari Melayu?

      Malangnya Melayu-Muslim terlalu ‘ketagihkan’ bantuan kerajaan hingga mati jiwa berdikari, sekali pun sikap ini jelas bertentangan dengan semangat “alyadul uliya” anjuran Islam menyarankan Melayu-Muslim menjadi umat “tangan di atas”. Di sisi Islam, tangan di atas adalah “tangan memberi” yang lebih mulia dan tinggi darjatnya berbanding umat “tangan di bawah”, sentiasa meminta-minta, termasuk meminta bantuan daripada kerajaan!
      Pada saya, kebergantungan atau dependency seolah-olah menjadi budaya kepada Melayu-Muslim akibat terlalu lama, iaitu lebih lima dekad, di bawah anjuran kerajaan. Sekali pun berniat baik untuk menolong dan membantu, akhirnya dasar dan program kerajaan melemahkan upaya, mematah semangat berdikari dan merosakkan jati diri. Malangnya, sindrom pergantungan juga berlaku akibat perhitungan politik kerajaan sengaja menggalakkannya, bertujuan memikat undi rakyat, terutama menjelang musim pilihan raya.

      Apa pun niat dan puncanya, program bantuan kerajaan merosakkan, terutama jika disampaikan mengikut kaedah “memberikan ikan” kepada rakyat. Kaedah ini bertentangan pepatah menganjurkan rakyat dibantu dengan cara diajar memancing, bukan diberikan ikan. Kerana dengan memberi ikan orang dibantu makan hanya untuk sehari. Sedangkan apabila diajar memancing memberi kemahiran hidup mengupaya mereka makan sepanjang hayat.

      Kesimpulannya, tiba masanya Melayu-Muslim hentikan menyalahi orang lain atas kelemahan dan kerendahan pencapaian sendiri. Kerajaan pula wajib merangka strategi bijak membina generasi Melayu baru supaya tinggi harga diri dan kuat semangat berdikari.

      Melayu-Muslim boleh berdikari dan menjadi golongan “alyadul uliya” dengan dukungan saf GLC amanah dan Wakaf Korporat berautonomi menerajui bisnes strategik menjana kekayaan menambah nilai ekonomi negara. Tegasnya, GLC dan Wakaf Korporat adalah institusi “alat pancing” paling penting untuk melindungi masa depan ekonomi dan politik Melayu-Muslim.

      Warga Cina pula perlu terus digalak menjayakan bisnes membina ekonomi negara menerusi daya entrepreneur hebat mereka untuk memangkin Malaysia bersaing di pasaran global.

      Dengan cara ini, keseimbangan ekonomi dapat dicapai dan kebimbangan Melayu-Muslim kuasa ekonomi dimonopoli oleh warga Cina dapat diatasi. Tanpa kebimbangan ini, dijangka Melayu Muslim tidak akan melampau mencurigai kekayaan warga Cina atau mempersoal hak mereka.

      Paling penting, setelah berdikari ekonomi, tidak ada lagi sebab Melayu-Muslim perlu “mengkambing-hitamkan” sesiapa, kerana berjaya mengembalikan keyakinan diri mengatasi segala kelemahan dan kegagalan lampau.

      • Anonymous says:

        Hashim,

        Kamu Hashim ke Kok Siang? Seperti biasa jenis Red Bean menyamar, menipu sana menipu sini. Pastu marah pulak Cina di kambing hitamkan?

        Bukan semua Cina, Mamat wei. Tsunami Cina saja. Terutama DAP, Red Bean dsbnya. Bukan saja mereka kambing hitam, mereka babi hitam. Faham beza kambing dengan babi?

        Nanti bila lapang akan ku jawab lagi karutan panjang kamu. Satu persatu yang karut itu. Harap STL tak tukar pos sebab pos baru membasikan pos lama. Dan orang tak baca lagi yang dah basi. Setakat ini aku nak kata: kamu mengarut di banyak hal di penulisan kamu.

        • Anonymous says:

          Hashim @ Kok Siang,

          Kenapa tak mahu pakai nama Cina? Tak salah, kamu ada hak bersuara dan kami ada hak menibai mana yang tak patut.

          Susah nak percaya kamu Melayu. Hujah hujah yang kamu keluarkan ada lah yang biasa DAP keluarkan. Melayu DAP saperti Sakmongkol AK47 takda masa nak masuk ke sini. Zairil kalau masuk pun, tak kira Melayu. Sebab dia Cina sepenuhnya, hanya pakai nama Melayu. Ke kau ikut cara Zairil? Nama Melayu, agama, bahasa harian dan adat resam Melayu entah lah. Menyamar sebagai Melayu. Itu tabi’at maanusia yang paling huduh, kau tau. Di medan perang, menyamar boleh di tembak mati on the spot.

          Kalau tak, buat macam aku – tak taruk nama. Jadi kau tak tau jika aku Gurkha atau suku kaum Afrika ke Papua New Guinea ke. Asalkan tak menyamar.

      • Anonymous says:

        Hashim @ Kok Siang,

        Kamu kata “andainya tsunami politik PRU13 berulang lagi pada PRU14 dan seterusnya, kali ini menenggelamkan semua, melemas dan langsung menghapuskan ekonomi setelah pupus kuasa politik Melayu! ”

        Siap dengan tanda teriak “!” itu menunjukkan kau Cina nak perli Melayu. Nyata pendirian DAP Red Bean Trooper. Hanya gaya bahasa tak Red Bean. Tapi respon aku akan Red Bean juga.

        Wahai Mamat, jika apa yang kau teriakkan itu berlaku, aku khuatir akan berat padahnya. Di Fiji, di mana British celaka membenarkan pendatang menjadi majoriti, mereka menang pilihan raya pun, tak dapat merintah. Askar Fiji rampas kuasa.

        Aku tak boleh cakap panjang dalam perkara ini. Takut melanggar Akta Hasutan yang belom di hapuskan dek Najib. baru ada ura ura Najib nak hapuskan saja kau dah melanda landa. Tapi aku Rakyat yang hormatkan Perlembagaan dan tak mahu langgar undang undang. Aku akan tibai kau dengan lain lain cara.

      • Anonymous says:

        Wahai Hashim @ Kok Siang,

        Kau kata, “Melayu-Muslim wajib tanyakan: Apakah mencari dan menyalahkan kambing hitam jalan keluar terbaik mengatasi kelemahan Melayu-Muslim?”

        Tahukah kamu bahawa di negeri China seorang General Cina telah membelot dan mengkhianati negaranya di sebabkan gundek nya di pakai oleh seorang General lain yang bahru mengalahkan Maharaja Ming dan mengikrarkan dia Maharaja Bahru di abad 16? Di buka nya get di Great Wall of China membenarkan tentera Manchuria masuk, menawan dan merintah China beratus tahun sehingga abad 20?

        Aku rasa Melayu takkan buat begitu, tak cari jalan sapeti itu. Paling tinggi, mensarankan mereka yang tak sukakan negara ini, tak hormatkan sistem yang termaktub di Perlembagaan negara ini, supaya berhijrah. Dah ramai mengatakan begitu – Melayu, walau Cina yang sedarkan politik bepatutan (tidak extremis) pun. Termasuk yang kenamaan.

        Menghentam Cina tsunami tu dah patut lah. Sebab mereka patut di hentam. Tak mahu kongsi kuasa, tak sokong MCA & Gerakan, cabut sokong parti anti-Melayu dan anti-Islam ia-itu DAP.

        Hentam DAP sudah tentu lah. Parti ekstremis yang chauvinis dan rasis, menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Ada di Kertas Putih bertajuk “13 May 1969: A Tragedy, by National Operations Council, October 1969″. Google perkataan itu semua akan keluar butiran lanjutnya.

        • 1 says:

          Belajar daripada kejayaan Cina?

          Kalau 3,000 tahun sejarah bertulis tapi di tawan, di perintah kuasa asing beratus tahun hingga abad 20, di buli dek British (Hong Kong di pulang hanya di tahun 1990), German, Jepun dll, tak payah lah.

          Lama di anggap pariah oleh negara negara Barat, baru saja naik 10-20 tahun lalu.

          Di Malaysia nak belajar cara Cina yang cuba tijak sana cekut sini sampai pergaduhan kaum 13 Mei 1969?

      • Anonymous says:

        Mamat Hashim @ Kok Siang,

        Kamu kata lagi, “Pada pandangan saya bangsa Melayu dan umat Islam Malaysia sebenarnya bertuah dan harus bersyukur kerana terdapat ramai warga Malaysia keturunan Cina di negara sendiri.”

        Tidak bertuah dan bersyukur, Mamat ah, sebab yang ada tu terlampau ultra kiasu, tak pedulikan rakyat lain. Banyak di antara mereka pendatang yang tak reti berterima kasih, 150 tahu “Stateless” di negara ini termasuk 80 tahun di bawah pemerintahan British, di persetujui oleh Melayu mereka di beri hak kerakyatan, tapi Ketuanan Melyau dalam bentuk peranan dan fungsi YDP Agng, Raja Raja Melayu, Majlis Raja Raja dll, dan Kedudukan Istimewa Melayu (yang di panjangkan kapada Bumiputera Sabah dan Sarawak di penubuhan Malaysia) mahu di ungkit oleh kamu DAP dan penyokongnya.

        Pada hal Keudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu ada lah balasan bagi menyutujukan hak kerakyatan kamu semua. Apa yang di panggil Kontrak Sosial. Kamu sekelian tak mahu hormatkan tanggung jawab kamu dalam Kontrak Sosial itu. Maka ingat lah kamu sekelian: Tiap kali kamu ungkit Ketuanan Melayu dan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera itu, kami boleh ungkit hak kerakyatan kamu.

        • . says:

          “Kesimpulannya”, tiba masanya Melayu-Muslim tuding jari dan tunjal dahi si penghasut ini dan kita kecingkan dia yang menidakkan Tsunami Cina dan cuba menyalahkan dan mencari kelemahan Melayu.

      • Anonymous says:

        Mamat Hashim @ Kok Siang,

        Kamu kata lagi “Belajarlah daripada pengalaman mereka, terutama dalam bisnes!”. Siap dengan tanda teriak “!” cuba memperli Melayu lagi.

        Hooi Mamat, sedar lah kamu bahawa Cina tak mahu Melayu berlajar dari mereka, tak mahu membantu mereka. Bukan kamu tak tahu bahawa Cina ada berbagai persatuan perniagaan bernama Kongsi, Perstauan, Guild dan macam macam lagi. Ikut suku kaum, ikut puak, ikut jenis perniagaan. Kamu tak sedar takda satu yang membenarkan Melayu masuk jadi Ahli ke, jadi Sekutu ke?

        Bukan itu saja. Sedar lah kamu bahawa pembekal pembekal Cina ada dua set harga dan kemudahan berniaga (sales terms) – satu untuk Melayu, satu untuk Cina. Nak tanya siapa yang dapat harga rendah dan kemudahan seperti bayaran hingga sebulan dua? Aku rasa nak mencarut bila bercakap fasal ini semua tapi akau kawal perasaan aku.

        Kamu tak sedar bahawa begitu ramai Cina masih mempromosikan sistem Ali Baba? Mereka mesti suka sistem ini di panjangkan sampai bila bila, sebab kalau mereka sebagai sub-kontrekter tak siapkan kerja pun, yang mati bukan mereka, tapi kontrekter Melayu.

        Ada kah pernah mana mana persatuan Cina yang menawarkan kerja sama yang tulen, berniaga bersama, berkongsi selok belok berniaga, business contacts yang membolehkan haraga dan terms yang Cina dapat di berbagai peringkat?

        Aku berani cakap kepala hotak kau kata “Belajarlah daripada pengalaman mereka, terutama dalam bisnes!” siap dengan tanda teriak memperli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ada banyak lagi kata kata kau yang aku belom jawab. Akan ku usahakan bila sempat nanti.

      • Anonymous says:

        Hasihm,

        Jika kamu benar benar ikhlas, mahu membantu atau memberangsangkan Melayu di dalm perniagaan dsbnya, kamu tidak akan bunyi memperli dengan megeluarkan tanda terial “!” berkali kali. Ada sekor hamba Allah yang suka buat begini di sana sini, selalunya mahu mencemoh dan menyindir bangsa Melayu. Entah dari mana engkau salin rencana itu pun tak tahu.

        Jika kamu benar benar mahu menasihatkan dan membantu Melayu dalam perniagaan, kamu sepatutnya berkata kamu tahu ada persatuan atau kumpulan Cina yang benar benar mahu berniaga bersama Melayu, berskerjasama dengan Melayu berniaga di berbagai peringkat, berikan nama dan talipon persatuan atau kumpulan itu untuk Melayu menghubunginya.

        Kamu hanya mengatakan perlu mengambil teladan dari Cina berniaga, siapa pun boleh kata begitu. Cara dan nada kamu menulis itu ada lah nampak menyindir atau memperli. Tiada ma’af bagi kamu jika demikian. Jenis kamu yang menyindir dan memperli jika di jumpai bersama ular tedung, kamu akan di pelupuh dulu.

        Kamu perlu tahu bahawa tamaduan Melayu tidak berdasarkan budaya berniaga saperti budaya Cina, tidak ada timbang menimbang, meletakkan harga, mengambil untung, mengumpul harta. Tamadun Melayu berdasarkan budaya berdagang, ia itu bertukar barangan keperluan harian, atau “barter trading”, mengikut apa yang “patut”. Sehingga ke akhir abad 19 masih ada Melayu mudek ke mulut atau persimpangan Sungai Perak dengan perahu menukar “pasir hitam” (tin ore) dengan se”kodi” dua kain. Ada di tulis di buku Sejarah Perak oleh Professor MA Fawzi Basri, terbitan Yayasan Perak.

        Aku tahu kamu DAP Red Bean tidak akan mahu keluar wang beli dan baca buku berikut tapi aku akan tulis untuk pembaca lain:

        1. Tamadun Alam Melayu
        2. The Malay Civilization

        penerbitan Persatuan Sejarah Malaysia, boleh di beli di Wisma Sejarah, di depan IJN, Jalan Tun A Razak, KL. Budaya berdagang itu, dan latar belakang, asal usul Melayu ada di terangkan di situ.

        Jauh berbeza dengan budaya Cina seperti yang di praktikkan oleh DAP ultra kiasu. Pendatang yang langsung tidak pedulikan budaya tempatan, tidak hormatkan Perlembagaan negara sehingga cuba mencuit hak dan kepentingan Melayu, menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei 1969.

      • Anonymous says:

        Si polan yang memakai nama Hashim kata, “Perpindahan (dari China) satu tindakan besar dan nekad membabitkan terlebih dahulu kesanggupan berhijrah minda dan pandangan hidup, melepaskan semua pegangan kepada kebiasaan lama.”

        Siapa cakap? Mana ada berhijrah minda? Gejala kongsi gelap, penjahat dan gengster pun di bawa bersama – mana hijrah minda nya? Ultra kiasu, nak lebih, nak lebih, nak lebih hingga menjejas hak kepentingan kaum lain – mana berhijrah minda nya?

        “Melawan tokeh” dalam erti kata tak mahu ikut dan sentiasa menentang pemerintah saperti rasis dan cauvinis DAP – mana ada “melepaskan semua pegangan kepada kebiasaan lama”?

        Kamu bukan tak tahu. China di perintah kuasa asing Manchu (Manchuria menjadi sebahagian dari China hanya selepas Perang Dunia Ke2) beratus tahun hingga ke abad 20. Orang Cina sentiasa cuba menumbangkan kuasa asing itu walau pun Maharaja Manchu beri “Tongkat affirmative action” kapada penduduk Selatan China (nenek moyang kebanyakan Cina yang ada di Malaysia sekarang) – 25% jawatan di perkhidmatan awam di khaskan untuk orang selatan China sebab mereka di anggap mundur di banding dengan penduduk utara China.

        Membantah, membangkang, di selatan China tak mahu menggunakan Mandarin tapi di Malaysia keras kepala ultra kiasu nakkan Mandarin. 1-2 tahun lalu orang di selatan China demonstrasi di Canton, di Hong Kong dll bila Pemerintah Pusat di Beijing keluarkan arahan mengetatkan penggunaan Mandarin, kapada mereka yang biasa dengan bahasa ibunda mereka. Tidak kah itu ultra kiasu?

        Mengarut kamu mengatakan pendatang ada “kesanggupan berhijrah minda dan pandangan hidup, melepaskan semua pegangan kepada kebiasaan lama.” Ya Allah, ada pulak yang masih agongkan China, tidak Malaysia. Lim Guan Eng resmikan pembukaan bangunan bernama Sun Yat Sen yang tidak ada kena mengena dengan Malaysia selain dari numpang di Penang lari dari pergolakan politik di China di awal abad20.

        Mengarut. Cakap saperti Anwar Al Juburi – melalui lubang bontot!!!!!!!!!!!!! (Pssst, amacam aku punya kata teriak “!” Perit tak telinga kau dengor?)

      • Anonymous says:

        Tarik Balik Kerakyatan
        bila kata “Jangan beri Melayu ikan”

        Timbal balas, Mamat weii. Tiap aksi ada reaksinya. Kau kongajor, takkan yang lain tak boleh kongajor kpd kau?

        Kau menyentuh DEB, mencemoh dan memperli Melayu lagi. Bedabah kamu.

        Siapa cakap korang ada “semangat langsung tidak mahu bergantung hidup kepada orang lain .. membentuk kejayaan orang Cina”? Kau tak tahu ke sejak abad 18 korang bergantung kapada British di Penang, dapat Tongkat lesen berniaga, lesen judi berbagai macam, senang dapat duit untuk mengumpul modal untuk berniaga?

        Korang jahil tak mahu tahu sejarah bahawa Menteri Larut Ngah Ibrahim di pertengahan abad 19 bawa masuk orang Cina, kasi Tongkat secara kasi kerja di beratus lombong lombongnya di Larut? Kau tak tahu ke bahawa ada Cina yang di berinya tanah pajakan lombong, malahan modal untuk melombong, sehingga ramai Cina menjadi jutawan di zaman berikutnya? Kepala hotak kamu mengatakan “langsung tidak mahu bergantung hidup kepada orang lain” dan dengan itu menyindir Melayu.

        Kamu sedar ke bahawa selepas Merdeka pun, Cina telah bergantung kapada Kerajaan yang di pimpin oleh Melayu untuk mendapat berbagai Tongkat? Robert Kuok dengan sugar monopoli menjadi billionaire akhirnya, Vincent Tan dengan Lottery License di beri Daim Zainuddin, menjadi jutawan besar akhirnya, masih lagi mahukan Tongkat Football Betting License yang Najib akhirnya tak mahu keluarkan.

        Bukan saja kepala hotak kamu, tapi bontot kamu perlu di sondol dek Anwar Al Juburi sebab memperli Melayu, pada hal Cina pun sama mendapat Tongkat dan meminta Tongkat tak habis habis.

        Orang Cina dah jadi terkaya dalam negara ini sudah berdekad lama nya, ada sistem bantu membantu yang kurang bernasib baik melalui berbagai persatuan suku kaum dll. Hinggakan UTAR setahun yang lalu tolak sumbangan RM30 juta dari jutawan jurutera Cina. Tapi Wee Ka Siong apekenamanya masih lagi komplen fasal biasiswa untuk penuntut Cina. Apekedarahnya? Apa lagi Cina mau, tanya Utusan. Semua mau ka? Mana bole? Berhijrah lah ke negara yang boleh kasi semua.

        DEB ada lah hak Melayu, di timbulkan dari Perkara 153 Perlembagaan berkenaan Kedudukan Istimewa Melayu yang telah di panjangkan kapada Bumiputera Sabah dan Sarawak. Aku akan bercakap fasal ini dalm komen aku yang berikutan, jika lapang, Insya Allah.

        Mesti balingkan dengan tahi sindiran dan cubaan memperli Melayu oleh ultra kiasu saperti bedebah ini.

        • Anonymous says:

          “semangat berdikari Melayu” terhakis oleh kerana Melayu terlampau percayakan dan “accomodating” terhadap kaum Cina yang mengeksploitasinya sehabis habisnya.

          Melayu mesti sedar, bedikari, bantu membantu Melayu sendiri, Buy Malay First dsbnya. Walau pun berlebih tempoh Melayu mencapai matlamat DEB, Melayu telah mencapai 20% kekayaan korporat dan tempohnya tidak perlu di hadkan dan % nya tidak perlu setakat 30%, dan mesti meliputi bidang bidang ekonomi yang lain, saperti bidang bangunan komersial dan perumahan.

          Di masa menggubal DEB lepas pergaduhan kaum 13 Mei 1969, tiada siapa yang tahu jika munasabah atau tidak tempoh satu generasi itu, kerana tida siapa yang pernah ke situ sebelom itu. Mengarut jika sesiapa mengatakan yang lain dari itu.

          % kekayaan itu mesti juga melingkupi kaum Bumipuera Sabah dan Sarawak. Mereka juga di eksploitasi di sana.

        • Anonymous says:

          Sebutan memberi ikan itu menyindir Melayu malas dsbnya.

          Tolong sikit sedor, Mista kongajor – jenis kamu banyak yang malas. Bukan sahaja malas, tapi menlanggar berbagai undang undang:

          - kongsi gelap, penjahat dan gengster malas hanya kkerja pungut “protection money” dan pukul orang yang tak mahu byar

          - pelacur, pengurut, penghibur GROs, sekarang beterabur datang dari China

          - perasuah, penghulur rasuah, nak senang dapat apa apa, termasuk nakkan supaya tak di tangkap tinggal lebih tempoh

          - penjudi, pemain mahjong, dan berbagai jenis judi, termasuk di Internet, hutang bersepah, bunuh diri

          Berbagai lagi pemalas di antara kaum Cina.

      • Anonymous says:

        Amat bodoh dan memarahkan hati oarang Melayu Muslimin bila kamu membayangkan Melayu sebagai “umat “tangan di bawah”, sentiasa meminta-minta, termasuk meminta bantuan daripada kerajaan!” Siap dengan kata teriak “!” kamu lagi. Babi kamu, bedebah besar kamu. Tahu lah kamu bahawa perkataan Babi itu bukan nya ang kamu suka makan, tapi yang di haramkan, seperti kamu juga sepatutnya di haramkan dari bumi Malaysia ini.

        Kamu tak sedarkan yang ada di antara kamu kaum yang kaya raya mahukan biasiswa, keriau, merayu tak habis habis. Ultra kiasu. Nak lagi, nak lagi, nak lagi tak habis habis. Ini kamu pulak bedebah mengatakan Melayu yang berterusan meminta. Melayu tidak meminta, biasiswa adalah hak Melayu dan Bumipitera. Di sebut di Perlembagaan negara, wahai si bangang, penghasut dan subversif kamu.

        Kepala bapak kamu mengatakan “dependency seolah-olah menjadi budaya kepada Melayu-Muslim .. iaitu lebih lima dekad, di bawah anjuran kerajaan.” Kamu menghasut dan perlu di tangkap, di heret ke lock up Polis di Jinjang, kemudian di heret ke Mahkamh dan di dakwa di bawah Akta Hasutan.

        Kamu bedebah jenis yang tak berterima kasih mendapat kerakyatan secara percuma selepas 150 tahun nenek moyang kamu datang di sini menjadi “Stateless” di Tanah Melayu. Sudah mendapat kerakyatan, tidak mahu menghormati hak kaum Melayu yang tersergam di Perkara 153 Perlembagaan. Kerakyatan kamu harus di tarik balik. Sebab itu ada lah balasan baginya.

        Nyata kamu binatang DAP, menjadikan DEB suatu isu politik dan mengata “sindrom pergantungan juga berlaku akibat perhitungan politik kerajaan sengaja menggalakkannya, bertujuan memikat undi rakyat, terutama menjelang musim pilihan raya.” Jika kamu tidak mahukan DEB, kaum Melayu tidak mahukan kamu dan jenis kamu memegang kerakyatan Malaysia.

        Ada kah kamu sanggup menyerahkan kerakyatan kamu? Dan hak kerakyatan keturunan kamu? Jika tidak, berambus lah kamu dari negara ini. Berhijrah, kata mereka yang ternama. Ramai yang dah kata begitu. Yang tak hormatkan dan tak mahu hidup dengan Perlembagaan negara ini, scram, vamoose. Baik bagi kamu, baik bagi kami yang tinggal di sini.

      • Anon says:

        Amacam penghasut, penghasad dengki yang pakai nama Hashim?

        Cukup tak mouthfuls yang kau dapat tu?

        Kalau tak cukup, kasi tau ya? I’m sure there are plenty more where they came from.

      • Aiya says:

        Saya memang setuju dengan…..

        Hashim says:
        July 22, 2013 at 10:44 am……

        Yang salah bukan nya kerajaan, kaum lain atau orang politikus……

        Tetapi DIRI sendiri……

        Orang kita berkebanyakkannya mahukan yang SENANG….

        Yang SENANG sentiasa diikuti dengan yang KURANG senang…..

        Akibatnya yang KURANG senang itu lah yang menyebabkan kita ketinggalan…..

        • Kemut says:

          Orang Cina pun ramai yang nakkan senang.

          Kerja Ah Long, mengurut, melacur, mcm mcm lagi.

          Susah susah, jadi gengster. Bawak pistol gertak sana bunuh sini.

          Berjudi, banyak hutang, tipu sana, tipu sini, susah susah, bunuh diri.

        • Kemut says:

          Ngaku, Melayu ramai yang nak senang aje. Tapi nak kena akui jugak sekarang dah ada 20% kekayaan korporat. Walau pun takda budaya niaga, kata komen komen di atas tu.

          Masa mula DEB 1970 kemarin, kekayaan Melayu 1-2% aje. Melayu dlm bidang professional 3-4% aje.

          Tak baik lah nak puji bngsa lain yang jugak ada banyak kelemahan. Keadaan dan cara diorang naik di sini berlainan. Kalau diorang di negeri China, tak tau lah boleh gitu kaya ke tak.

          Bak kata omputih, in the country of the blind, the one eyed fellas are Kings. Atau, people can easily become Princes among paupers.

      • Anonymous says:

        “Majoriti Cina datang ke Tanah Melayu dalam keadaan sangat miskin, berhutang dan bergadai golok,” kata si hamba Allah yang memakai nama Hashim. Tak tahu kah dia bahawa “majoriti Melayu had come a long, long way, too”? Dari segi 80 tahun di bawah perintah British kolonialis, duduk di kampung, kurang pelajaran dan serba serbi kemudahan hidup.

        Sekolah di bina di kampung begitu jauh antara satu sama lain, anak anak kampung terpaksa jalan kaki 3-4 batu dalam semak, lorong melalui belukar, malahan hutan rimba, ketakutan keseorangan, kelaparan, kepenatan, tak dapat menerap apa yang di ajar dengan baik. Ha nya 4 tahun pelajaran di sekolah Melayu di peringkat sekolah rendah sahaja.

        Masakan di bandar bandar di mana majoriti Cina tinggal, ada sekolah hingga ke peringkat Menengah dan juga sekolah Inggeris – paspot untuk kejayaan di zaman itu. 80 tahun Cina di bandar dapat menikmati kemudahan itu, dapat pelajaran yang memuaskan, kerja yang baik di bawah British, menjadi doktor, jurutera dsbnya, menyimpan wang, mengumpul harta, ada modal berniaga, menambah lagi harta, penuh dengan multiplier effect yang Melayu selama 80 tahun itu tak dapat.

        British mahukan Melayu “to look after food production in the country”, mereka tak kisah Melayu tak dapat pelajaran sebab mahukan Melayu menjadi petani tanam padi dan penangkap ikan. Di tulis di rencana rencana Professor Zainal Abidin Wahid, Universiti Kebangsaan Malaysia, yang telah membuat kajian berkenaan perkara itu. Oleh itu, Melayu terus tertutup pemikiran dan pemandangan, tambah pula tidak ada budaya berniaga, selalu kata “Wa caya lu, tokeh” hingga selepas Merdeka.

        Maka Cina yang “Ramai yang terpaksa menumpang, menyewa tanah milik Melayu …” pemikiran mereka tak tertutup, pernah bercampur sama ada di China atau di bandar bandar di negara ini sebelom mereka masuk ke kampong menumpang. Banyak cerita memberi pinjaman dengan faedah (interest) yang tinggi seperti Yahudi, memegang geran tanah orang Melayu yang akhirnya dapat tanah itu di pindah nama kapada mereka. Apa penulis rencana itu tak tahu, tak pernah baca, tak pernah dngar cerita? Kemudian, dengan senang senang marahkan Melayu “mengkambing hitamkan Cina tsunami”, kononnya? Bodoh si penulis. Bukan bodoh sahaja, bedebah dia tidak simpati langsung dengan predicament kaum Melayu.

        “Ada yang terlampau miskin kesusahan hingga terpaksa menyerah anak perempuan untuk diangkat dan dibesarkan keluarga Melayu,” kata benda Allah penulis itu. Dia harus tahu bahawa bila mereka sudah kaya, di carinya anak yang telah di berikan kapada Melayu itu, di undang dan cuba ambil rasa kasih sayang hingga belenggu pihak pihak berkenaan. Satu contohnya ia lah pemegang saham sebuah hotel besar di Kuala Lumpur yang anaknya di bela seorang Melayu, kahwin dengan seorang kenamaan, kemudian menjalin rapat perhubungan dengan bapak asalnya.

        Tak dengar kah dia bertalu talu orang cakap jenis mereka tak tahu beterima kasih, cuba porak perandakan keadaan, seperti DAP yang, selepas kaum Cina dapat hak kerakyatan pun, ungkit itu ungkit ini? Macam ni nakkan Melayu ikut cara Cina, marahkan Melayu kambing hitamkan Cina tsunami?

        Tahu kah dia bahawa Cina tsunami yang bukan ahli DAP itu telah lari dari menyokong BN dan menyokong DAP yang anti-Melayu dan anti-Islam, sentiasa mahu menjatuhkan Melayu, mencebis peruntukan peruntukan sensitif yang tertera dalam Perlembagaan?

        Jika ikhlas mahu menasihatkan Melayu, buat lah cara lain. Jangan cara yang menganggap Melayu bodoh, malas dll, cuba merendahkan murtabat Melayu, masakan Cina yang ada di Malaysia ini ramai yang tak baik, terbukti di tsunami Cina itu. Berilah contoh contoh yang konstruktif, yang boleh di praktikkan – contohnya, aturkan lah atau berikan lah nama persatuan persatuan peniagaan Cina yang sanggup menerima Melayu sebagai ahli supaya Melayu boleh dapat belajar selok belok berniaga dan dapat harga dan terma belian sama dengan ahli ahli persatuan itu.

        Tidak di buatnya, sebab dia tak boleh, dia bukan Melayu tapi Cina yang tahu betapa ultra kiasu pendirian Cina DAP dll itu.

        • anon says:

          sebab itu melayu kena bersatu

          pandang long term,
          jangan tengok short term

          kena fikir generasi akan datang

        • Kepoh says:

          Bapak aku cakap dulu banyak tanah kampong kena “pajak” orang Cina. Pinjam duit berapa, pajak belas tahun. Hasil semua Cina ambik. Melayu pinjam duit sebab suntuk duit, tak tau urus tanah mcm niaga yang Cina buat, taruk baja ke hape.

          Ada tanah yang lenyap, masuk nama Cina. Tanya lah emak bapak Vincent Tan masa dia kecik di kampong di Johor dulu.

          Korang balik kampong tanya lah orang tua tua.

          • Kepoh says:

            Vincent Tan pun orang kampong. Nasib dia baik ada adik ipar cantik ahem ahem. Daim Zainudin kasi dia lesen lotery berdentum dia naik. Main cap duit, kata orang.

      • Anonymous says:

        Si Kudut yang pakai nama Hashim ini senang saja cakap kepala hotak dia.

        Dia Cina DAP atau sekutunya, mahukan “Melayu-Muslim hentikan menyalahi orang lain atas kelemahan dan kerendahan pencapaian sendiri,” kononnya. Dia pulak minta Kerajaan “merangka strategi bijak membina generasi Melayu baru supaya tinggi harga diri dan kuat semangat berdikari.” Hapah takda cadangan yang konkrit. Cakap serupa Red Bean DAP.

        Di keluarkannya pulak sepatah dua kata kata Arab/Islam. “Melayu-Muslim boleh berdikari dan menjadi golongan “alyadul uliya” dengan dukungan saf GLC amanah dan Wakaf Korporat berautonomi menerajui bisnes strategik menjana kekayaan menambah nilai ekonomi negara,” kata dia. Waaah, ayat panjang, bahasa tinggi, bunyi bergegar, entah apa yang di maksudkannya dia tak cakap.

        Lagi kepala hotak dia punya cerita. Dia tak cakap apa dia “golongan “alyadul uliya” itu, apa dia makna “saf GLC”, apa dia “Wakaf Korporat berautonomi “, apa dia “bisnes strategik” yang dia tembak itu. Nak di sergahnya kita dengan kata kata begitu supaya kita ikut cakap dia, jangan kambing hitamkan Cina Tsunami. Sabenarnya, dia ini babi hitam. Lebih teruk dari kambing hitam.

        Cukup lah agaknya aku hentam si ultra kiasu ini. Terima kasih STL bagi peluang aku ngentam jenis yang tak tahu berterima kasih dapat hak kerakyatan, tak mahu konsep kongsi kuasa, mahu menjatuhkan Melayu, cuba ungkit Ketuanan Melayu yang di lambangkan di fungsi, peranan dan tanggungjawab YDP Agong, Raja Raja, Majlis Raja Raja dll, dan Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Malah jenis dia cuba lagi di sini menyentuh maruah Melayu Islam, menyamar sebagai Melayu. Tiada ma’af bagi dia. Bedebah dia.

        Assalamu’alaikum WBKT.

        • Kepoh says:

          Bang, mana dia nak cakap apa dia “golongan “alyadul uliya” mcm mcm tu. Dia Cina DAP. Aku setuju apa yang dia di tuduh semua tu.

          Dia kafirun main cari sana sini satu dua perkataan yang dia boleh guna, dia pun kelentong le kita.

        • Matsil says:

          Masuk akal dia menyamar. Selalu yang menyamar di sana sini. Yang Red Bean, yang tidak tapi kepala macam Red Bean. Yang pandai BM, yang tak.

          Terdiam dia kena sebat di atas ni. Agaknya bendaklah yang dulu selalu masuk pakai macam macam nama.

  2. Joe cool says:

    One is ugly as sin and the other thinks he can walk on water. Which is which?

  3. Anonymas says:

    It’ll be a vain investment, since it’ll eventually deflate and float away. Better make a real statue than an inflatable rubber ducky/hornbill

    P.S. I wonder what Sarawak’s tourism board would think about this

  4. TNG says:

    Pakatan blast BN for accepting private sponsorship and refusing to reveal their names. Now Pakatan is also accepting private sponsorship and refusing to reveal their names as well. Proving once and for all that all politicians can’t be trusted and often the one who shouted the loudest for the need for transparency are no better themselves, in fact, worst still because they are being hypocritical. It’s time die hard BN and die hard Pakatan supporter recognize that undeniable fact and stop living in cuckoo land.

    • fence sitter says:

      Or we can just let them fight each other.
      You can always expect mortal enemies to call out the short comings of their enemies.

      Problem is sifting out the facts from the fiction.

  5. Ali Baba says:

    Guan Eng, lu ingat ini state u bapa punya?

    • Bun Bun says:

      Dia ingat dia punya.

      • Ahmed says:

        lim guang eng is too much. way too much.

        • tebing tinggi says:

          Itu negeli dia sudah kasi pelintah ,lia punya sukala apa lia mau buat ,nanti kalau lepas PRu 14 Malaysia dia kasi pelintah .

          • Anonymous says:

            Mana bole lia plintah Malaysia. Penang pun lia pelintah tunggang langgang, Manyiak kolupsen, Juan tanah angkat komisen. Plojek besat halga naik 4 bill, 6 bill, sikalang 8 bill.

    • DAP hardcore supporter says:

      What can you do? You can’t do anything. Chinese like him. He is our Tokong. One and only Tokong.

      • . says:

        We can continue to shit him until PRU14. Many tsunami Chinese have realized the mistake of supporting him. We will get DAP out of Penang at PRU14.

    • fefef says:

      Janji bukan bapak you la brudeer…now go and play with your umno assholes far the fuck away…

      • . says:

        Apa lu ciakap “Janji bukan bapak you”? Lu manyiak kuat sukong itu kepala bapak punyia olang ka? Lanti lia belak sama lu balu lu tau lorr. Manyiak olang lia siutak tipu lu tak tau arr?

        • CTL says:

          Dia sutah lama kina belak/asshole sama dia punya kapala bapak!! Itu pasai dia punya muka sama suala sutah Ubah selupa hornbill!! ….. fefef, fefef

  6. Ah Beng says:

    Green state? So big rubbish floating on the sea. hahaha… where is LGE going to throw it later? Wasting money.

  7. Johnny says:

    What is in LGE mind? He should focus on looking after the state. And not Ubah here and there. We must UBAH LGE next round.

  8. kampong lad says:

    satu penyamun satu lagi perompak.

  9. DAP supporter says:

    Penang, in the palm of LGE hand! He can do whatever he wants. So what!

  10. DAP insider says:

    LGE: I want to UBAH Betty to Rainbow!

  11. linpehkong says:

    DAPiss and now Penang belongs to his family. If he can change the results of DAPiss cc election at will, what cant he do?

  12. linpehkong says:

    Re-post of comment.
    Attaching a story from NST. Can anybody see how it parallels DAPiss strategy? Give the people a good story with a promise that they will get good returns – returns that are unequal to what they should logically be getting.
    Malaysia’s population comprises around 26% Chinese, 65% or thereabouts of Malays – and then others to make up 100%. There is no question that there are zealots out there who will apply say a fair rule to benefit their race – but that is not necessarily the government’s policy. If you were to decide a dispute between your relative and an outsider – there is no question you will favor in some way your relative.
    DAPiss tells the one specific race that it draws its support from that if they are in power then everybody will be treated equally that that race will get EQUAL POLITICAL POWER. That race therefore took the bait, hook, line and sinker. But that race was so hooked on getting that equal political power that it was blind to the fact that it is not reality and that is the same way the people in the story below gets cheated.
    THIS IS THE STORY FROM NST.
    KUALA LUMPUR: A woman who promised ridiculously high returns in an investment scheme conned 30 people out of a whopping RM7 million. One of the victims, Heng Hwa Keng, 41, claimed that he had invested RM95,000 since January last year.

    “I met the woman in Setapak through a mutual friend who also invested his money in this so-called investment scheme. The woman, identified as Ng, explained to me that I would need to deposit a sum of RM5,000 to her bank account on the 15th of every month if I was interested in joining.

    “She further reiterated that I would be getting a dividend of RM3,000 to RM4,000 monthly if I adhered to her ‘company’ terms and conditions. But the returns never made it to my account,” he said after lodging a report at the Setapak police station yesterday.

    Heng added that he continued wiring the money to the 34-year-old’s account until July 15 before realising something was amiss.

    “I tried calling several times to discuss with her on the returns but her phone number had been disconnected.

    “That prompted me to go to her house in Jalan Bunga Cempaka 6A, Taman Muda Ampang, the following day but was informed by a neighbour that the house was vacated several months ago. That was when I knew she had run off with my money.”

    Another victim said she had used all her savings to join the scheme.

    “I tried tracking the woman down but to no avail. Last I heard, she went to Taiwan and never came back.”

    So far, five people who had fallen victim had lodged reports.

    Read more: Con woman flees after taking RM7m from 30 – General – New Straits Times

  13. ray says:

    From a failed accountant to a failed politician …..

    The Iban people of Sarawak believed the rhinoceros hornbill was the messenger of the gods, and it still enjoys an exalted status as Sarawak’s state emblem.

    So how can tokong steal another state’s emblem? Can we call him a cheat, a thief??

  14. Orange says:

    His head is bigger than hot air baloon.

  15. Anonymous says:

    LGE is good in Ubah, Ubah the DAP election result.

  16. Rishna says:

    The bright-coloured inflatable hornbill mascot weighs about 250kg and measures 7.6m high and 10.9 m wide.

    Wasting money. Not environment friendly. Where LGE going to put it after Aug 31? in his rented bungalow house, isn’t?

    • SS Khor says:

      Throw in tong sampah just like what he did to Rainbow. Dump her after he get bored.

    • Aiya says:

      Did they USE disposable rubber for the inflatable rubber Hornbill ????…..

      Becos’ in Penang it is a ‘DISPOSABLE plastic bag day’ and ‘NO plastic bag day’ all year round….

      You need to bring your own BAG or you have to buy one @ 20 sen when you go shopping….

      IF the inflatable rubber Hornbill is not make of disposable rubber than it is unfair for all Penangite to buy those plastic bag in the super market….

  17. Angry resident says:

    LGE CM,

    Do you know that your Ubah has affected our daily life here? You set up a kiosk selling your DAP stuff. Your DAP supporters park their cars where ever they like, blocking our entrances. (They are just like you. Selfish. Thought that they are DAP supporters so they can do whatever they like.) When we asked them to move their cars, they told us they are Ubah supporters. So Ubah supporters can do whatever they like?
    LGE, the Pinang is not belonged to you. the state is not belonged to DAP supporters. AND the hornbill is not from Pinang. You idiot.

    • Hong Kia says:

      Agreed, I can even go for my morning walk as the walkway is so dirty. The DAP supporters are throwing rubbish every where they like. They really think it is their grandfather state.

    • Anonymous says:

      Our neighbourhood used to be a peaceful place before you place the stupid Ubah there. Who benefit from it? not the hawkers or businessmen as their shops are far away from it. The only one who is untung here is your stupid DAP kiosk selling your stupid party t-shirt. Get lost!

  18. Maybe LGE misses his bath session with rubber ducky

    It is norm for mat salleh kids to have bubble bath with rubber duck. And so LGE is showing his bath fetish in public . LOL

  19. Ah Lian says:

    I beh tahan Ah Eng loh.

  20. karen says:

    DAP even set up a kiosk selling their party stuff there. Are they applying permit from the local council? I do not think so. DAP can do what they like in the Island. This island belonged to DAP and DAP only.

    • Anonymous says:

      I notice more and more people getting fed up with DAP.

      Keep on airing your grouses, Karen. Here, there, to friends and others.

      The day will come when DAP will lose Penang again. It has happened before, Will happen again. Maybe at PRU14.

      • Philip says:

        The mascot did not bring in tourists. The people there are DAP supporters ordered to be there by Guan Eng. Guan Eng refuses to admit that it is a bad idea to have Ubah there. But to save his face, he ask his ma chai to be there. Giving a wrong impression to the public that everybody is welcoming Ubah in Pinang.

  21. Yoyo says:

    An inflatable doll resembling Tokong darling Ng Phaik Keng? Good idea.
    Ah Eng, ask the developers to sponsor you. I bet ur darling rainbow will like it very much. But beware of your wife, Betty. She will sabotage. You may consider to hire security guards to guard it. Just in case.

  22. George says:

    Guan Eng spent RM60,000 on the Ubah mascot but refuse to tell who are the sponsors. hey… Be transparency !

  23. mun says:

    wasting money and polluted the environment.

  24. Anonymous says:

    DAP supporters, park your car at the car park and not in front of my house.

  25. Disappointed DAP supporter says:

    I am a strong supporter of DAP but that do not mean that I am a blind supporter. DAP does not own Pinang. Pinang is belonged to our Pinang people. Please do not simply put your party mascot on the sea just because you are the chief minister. I am very disappointed with you. You blaming Umno this and that but you are doing exactly what they are doing now, or even worst.

  26. Anonymous says:

    Copy Cat CM

  27. Zul says:

    Not everyone is Pinang is Ubah fans. Please show respect to other people who have different views. It is okay to put the mascot at your DAP building but not at the public place. THIS IS NOT YOUR GRANDFATHER STATE.

    • Azlina says:

      Yes, not everyone in Pinang is DAP member. Please show respect to others.

      • 1 says:

        Keep shitting his policies. He sold all available State land, 100+ acres Bayan Mutiara, Taman Manggis etc. None developed into low cost units by PDC like before.

        Sold to developers, they’ll build only units not affordable to the Malays and Indians. He is pushing them out and attracting more DAP supporters into Penang.

        Shit the DAP policies every time they are announced and even after.

  28. Ah Siong says:

    LGE is calling his DAP members to be there everyday so that the outsiders will not know it is a failed project.
    We, Penang lang, are totally against the DAP’s decision to put the Ubah on the public place. LGE can put in his DAP HQ, his million-dollars house or even his darling rainbow’s house. No one will question about it. But not to put in in the PUBLIC place.

  29. Victory says:

    Do not allow the supermarkets to give out plastic bags but spent RM60000 on the plastic Ubah which will throw in the dustbin eventually. What is the logic?

  30. Gan says:

    Can the local council do something? The DAP kiosk is set up in front of my house. Selling their Ubah T-shirt, Ubah soft toys. Do they have permit?

    • Ram says:

      DAP can do what they like in Tokong Island.

      • . says:

        No, the rakyat already seeing his shit all over the place. They are talking about him shitting. Read the comments shitting him back in here. Many more in other blogs etc. Come PRU14, he and DAP will be shitted real good. And thrown out of Penang.

  31. Kent says:

    Tokong, Hornbill do not go in the water. You think you are God?

  32. LGE supporter says:

    The Ubah bird is cute. This is DAP effort to promote tourism. Please understand that.

    • Anonymous says:

      Bird dying there is cute… hahahhaha

    • 1 says:

      Shit promoting tourism. He’s promoting disharmony with the Ibans in Sarawak. They consider the hornbill having some religious and/or customary significance. Now he is disrespecting the Iban custom and beliefs.

    • Simon says:

      Idiot, you think people go to Penang to see a stupid plastic bird? Your brain the size of a bird’s.

  33. True Orang Pinang. says:

    Pulau Pinang make up of various races and of different political allegiance. The LGE from Johor and being kicked out from Malacca, please take note.

  34. nono says:

    DAP is wasting people money.

  35. Johan says:

    I am sick of LGE. Can I kick him back to Johor?

    • 1 says:

      No, they don’t accept him in Johore. Kick him to mainland China. He looks to Sun Yat Sen, officiated a building named Sun Yat Sen a year or so ago. Talked bout being Malaysian First shit propaganda only.

  36. Anonymous says:

    DAP is arrogant.

  37. AnonKL says:

    I’d like this article repost in the Setar media.

    Do the Setar covert operatives handling STL dare to do it?

    • . says:

      Wat r u talk, stu?

      Accusing “the Setar covert operatives handling STL” where you got proof?

      Wild allegation no substantiation the usual Oppo hippo stuff innit?

      Trying to sow seeds of discord and suspicion among BN supporters, eh?

      Ultra kiasu DAP operative you.

  38. Steven says:

    Hello, this is STL blog. Don’t drag in Star and NST. We like it just the way it is. If you don’t like go away.

  39. NO CHOICE says:

    We have no choice but to support whatever our one and only elected Chinese minister do.

    Paul Low is not elected and cannot be considered a true minister that will fight for our right.

    Call us stupid. Can you blame us? Maybe MCA is to be blamed!
    All in all the Chinese is the GREATEST loser in GE13 because other than Penang and selangor we are hardly represented in the government.

  40. Joe cool says:

    Guan Eng playing with mascot when Alvivi are suffering the indignities and hardship of imprisonment.

    How can?

    The Chinese have elected you Guan Eng as their protector. Now is not the time for trivial pursues like posing with ugly mascot. Bro, you gotta mobilise your forces to rumble with Zahid Hamidi. Get on with it man.

  41. NO CHOICE says:

    Yes LGE is our only elected Chinese minister. But he is only as CM of Penang. Chinese has no Cabinet minister left to speak for us. Look at all the STPM top chinese scorer, need to approach MCA education Bereau. Now Bereau trying to get Education Minister Tan Sri Mohydin , to present case to cabinet. This is an absurd situation . It is ALL CSL fault. He shouldn’t challenge the Chinese with his big mouth.

    • Equalizer says:

      What CSL’s fault are you talking about? Why not Bullshit Lim and his father’s fault?

      Very simple argument. If you want somebody to fight for you, vote for them. If you refuse to vote for them but giving your votes to many donkeys, then go and ask the many donkeys to fight for you.. Don’t blame others like what Busllshit Lim is always doing..

    • Aiya says:

      What CSL did is DAMN correct…

      IF the chinese wants a chinese MINISTER to represent them…..

      THEY should have VOTED for MCA (Malaysian Chinese Association) and not DAP in GE13…..

      MCA already STATED clearly they will not accept Government post IF they done badly in GE13…..

      The tsunami cina SHOULD be blame TOTALLY for all the STPM top chinese scorer’s PLOBLEM that include the parent of those student WHO turn tsunami cina……

      EAT your own SHITTTTTT……….

  42. Equalizer says:

    Ha..ha..ha.. What a joke..!!!!!

    Bullshit Lim playing with his toy near the beach…ha..ha..ha… You Penangites deserved a stupid boy as a CM.. He has taken you all for a ride.. Always PUBLICITY, that’s what he is all about. Done nothing for Penang after raping Penang for 6 years, except playing with his toy…

    What a cheap CM you all have. CHEAP PUBLICITY. He will not appear if there is no publicity for him. Congratulations, Penangites. Hidup Penang..Hidup Penang..Hidup Penang…

  43. Joe cool says:

    What happen to that Malay Deputy CM that had called Guan Eng a tokong? Disappeared from sight.

    • Anonymous says:

      Sacrificed by Anwar Al Juburi. Anything goes for the chance of being PM. Even reneged on teaching in France after PRU13. The damn of a bloke.

  44. Joe cool says:

    FOREVER CHEATING! Wan Ahmad and the ECs electoral charade – Written by Charles Santiago

    PKR and DAP – forever bitching.

    And forever ignored by UMNO. Don’t these guys ever get fed-up just talking and complaining without getting any result.

    • Anonymous says:

      That’s their bread and butter. If they don’t write those, they’ll die. They have nothing good about themselves to speak about. So simply make wild allegations against others endlessly.

      But we can put shit in their bread and butter. By pointing out, for example, that EC has been following the laws. It’s them who don’t. Not accepting results of PRU13, talking about the popular votes, shit.

  45. Joe cool says:

    Don’t play ROULETTE with our MPs – Guan Eng warns Najib

    Why do we play Russian Roulette with the PR MPs? Because we can

  46. anon says:

    mebbe a distraction tactic with all that news on internal party elections etc

  47. Joe cool says:

    Guan Eng, before you settle for the night, think of the stress and pain that your consituent Alvivi are suffering while in prison.

    What are you doing about it, sport?

    • Anonymous says:

      He’ll do nothing. Because DAP already known as anti-Malay and anti-Islam.

      But he has started asking why others like Ibrahim Ali and Zulkifli Nordin are not arrested.

      The answer is: Because so many in DAP should also be arrested and not enough space in he Police lock ups and the prisons.

  48. JusOne says:

    Why so angry? LGE got RM60,000 for the hot air ballon. The price is really ballooning . That can build a low cost for a Penangaties but he decided to float it and washed away to the sea. Anyway who cares. LGE is just learning from Nik Aziz. Remember someone ‘sedekah’ him with a RM60,000 “Haji” package.
    Heheehe I don’t know about others but I difinately not going to sedekah RM60,000 if not getting a RM600,000 profit. I will make sure got a Durian runtuh first. That’s why I want to remain anonymous.

    • . says:

      Not RM60,000, Sir. The total was about RM500,000. For him, his family and a Personal Assistant to angkat beg etc.

      Given by a Kelantan Government contractor. When the rakyat shouted out korapsi, he stupidly said he did not know. Then he blamed the State Legal Advisor not advising him. But how to advise when Nicky didn’t ask for his advice. Stupid Nicky again.

      But he was corrupted alright. He admitted receiving the package. Though he eventually didn’t go to Haji that time coz malu big time. And stupid DAP blokes always say if MACC don’t prosecute, no corruption. Worse than stupid those Red Beans. But they lost the elections. To hell with them.

  49. Joe cool says:

    Refusal to charge Ibrahim, Zulkifli shows double standards, says Guan Eng

    Why do we practise double standard? Because we can

  50. Joe cool says:

    The appointment is absolutely shocking, highly unusual and against ethical and legal principles governing the appointment and role of prosecuting counsel,” said PKR vice president N Surendran, adding that Shafee’s appointment violated Anwar’s right to a fair trial

    Tambi, should it not be the appellate court to decide if Shafee’s appointment voilated Anuar’s right to a fair trial? Not you?

  51. Joe cool says:

    BN’s Chinese parties merger might be too late, too little, say analysts

    It is useless for these parties to merge. The Chinese are not going to support the new party. They were totally useless in fighting for the best interest of the Chinese before this. Not like the DAP who have won ton of benefit for the Chinese.

    All the leaders of these three Chinese parties should just retire completely from politic. Bunch of losers

  52. Joe cool says:

    Four men, who allegedly scrawled the words “Saya hina agama Islam” (I insulted Islam) on the chest of a cyber cafe worker they thought was connected to a controversial Facebook posting relating to Islam, were charged in the magistrate’s court here today with kidnapping him.

    Mohamad Asri Mohamad Jamil, 22, Mohd Mazli Sazeli, 26, Zulkarnain Abdul Rahman, 29, and Agus Hariyanto Mahmod Hosen, 27, were charged with committing the offence involving Ng Mun Tatt, 21, at Restoran Muneer in Section 25, Shah Alam at 4.30am on July 15

    Anybody in this forum know how one can sent money to these heroes?

    • Ayah says:

      Kidnappers deemed as heroes? Oh man, Ya Allah, what has this world turned to?

      • AYAHPIN says:

        Pro-communist sympathiser of Chin Peng declared hero of Gelang Patah? Ya Allah what has this world become right now? Might as well I go to China, contest in let’s say an Uyghur seat and won, I would be their hero!!

        But being Chinese, they are very kiasu, corrupted and wants to control everything with an ironfist. Hence, there is no elections in China. Yet many Malaysian Chinese wants to argue about their rights here in Malaysia.

  53. Joe cool says:

    Bottom line is I think that there are lot and lot of angry Malays around now

    • . says:

      Very much so. Chinese tsunami punya pasal. DAP punya pasal. Anwar Al Juburi punya pasal.

      Those who ran away from supporting MCA & Gerakan going to DAP which has been known for decades as anti-Malay and anti-Islam causing the race riots of 1969. Mesti a lot of angry Malays.

  54. Joe cool says:

    S’poreans have less sex than the regional average: Survey

    Wonder if Penang under DAP will follow their big brother.

  55. anon says:

    a lot of people are snobbish now aren’t they?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>